Vybavení koně
Vybavení koně
Sedla
Anglické sedlo- Jezdec by měl sedět v posedlí. Přední a zadní rozsocha tvoří přední a zadní okraj sedla. Kolenní opěrky jezdci zajišťují větší bezpečnost při skákání. Bočnice leží na polštáři. Poutko přidržuje konec třmenového řemene. Polštář napomáhá tomu, aby váha jezdce nepůsobila přímo na páteř koně. Pokud je kůň nasedlán, mělo bybýt pod sedlem vidět na druhý konec hřbetu.
![Popis anglického sedla Popis anglického sedla](http://webequus.xhosting.cz/popsedlo.jpg)
Kostra sedla je rám, na němž je vytvořeno sedlo. Délka a šířka kostry určuje délku a šířku sedla. Kostra je většinou vyrobena z lehkého dřeva nebo skelného vlákna vyztuženého kovem. Existují dva typy koster-pevná a pružná. Pružná kostra je běžnější a má po obou stranách proužek pružné oceli. Tento typ je pohodlňejší pro jezdce, kůň lépe cítí pomůcky sedem.
Druhy sedel jsou specializovány na různé typy ježdění. Univerzální sedlo se hodí pro ježdění obecně, například k tréninku či vyjížďkám. Často má plošší posedlí a prodloužený tvar, což je předurčuje pro celou řadu příležitostí. Přehlídkové sedlo má rovnější bočnice a těsně přiléhá ke koňskému hřbetu. Je tvořeno tak, aby rozhodčím skýtalo pohled na nepřerušovanou linii hřbetu a hrudník. Skokové sedlo má bočnice vystupující dopředu, což jezdci dovoluje použít kratší třmeny. Ty umožňují lepší rovnováhu při skocích. Drezurní sedlo má mírně prohnuté posedlí, aby jezdec seděl hlouběji ve středu. Delší třmeny a rovné bočnice umožˇˇnují jezdci těsnější kontakt celou plochou lýtka. Vytrvalostní sedlo rozkládá jezdcovu váhu po celé ploše koňského hřbetu. Dostihové sedlo je vyrobeno z lehčích materiálů. Sed není tak důležitý, neboť jezdec udržuje kontakt s koněm třmeny a třmenovými řemeny. Sedla na pony jsou určena dětem. Nemají kostru, nebo mají jen přední část. Tento druh sedla mívá napevno přidělaný podbřišník a často má vepředu madla. Dámské sedlo má jen jeden(levý) třmen, obě nohy jsou na levé straně a pravá noha je nahrazena bičíkem.
Westernové sedlo- Westernová sedla bývají těžší než ostatní.
![Popis westernového sedla Popis westernového sedla](http://webequus.xhosting.cz/sedlo.jpg)
Podbřišníky
Podbřišník přidržuje sedlo na koňském hřbetu. Neměl by koně dřít, ani klouzat po hřbetě.
Trojvrstvý podbřišník je tvořen jedním kusem kůže přeloženým na třikrát se dvěma přezkami na koncích.
Zkřížený kožený podbřišník má dvě přezky na obou koncích. Střední část je rozdělena do tří na sobě nezávislých pruhů. Ty jsou navzájem překříženy. Tento typ omezuje šířku v místě dotyku loketního kloubu a zamezuje odření.
Atherstone podbřišník se skládá z měkkého koženého řemenu, který je v místě loketního kloubu zúžen podobně jako předchozí typ. Snižuje nebezpečí otoků a odřenin.
Nylonový podbřišník má měkkou výplň a zajišťuje pohodlí a pevnost. Některé mohou být také speciálně tvarované, podobně jako atherstone podbřišník.
Podbřišník z provázků je vyroben z nylonových šňůr, které jsou v určitých vzdálenostech sešity dohromady. Je pevný a dobře drží, ale musí být správně upevněn, aby koně netlačil.
Třmeny
Kovové třmeny by měly být vyrobeny z nerezivějící oceli a měly by být tak velké, aby na obou stranách boty byla mezera asi 1cm. Děti by neměly používat třmeny dospělých, protože by jim mohla vyklouznout noha. Bezpečnostní třmeny zabraňují tomu, aby se jezdcova noha ve třmeny vzpříčila. na spodní části jsou někdy gumové podložky, které zamezují klouzání. Pojistné bezpečnostní třmeny jsou určeny dětem. Na vnější straně mají místo kovu silnou gumu. Jestliže se bota vzpříčí, guma se uvolní. Tento typ nevisí rovně, neboť na jedné straně je těžší, než na druhé. Někdy se může tlakem ohnout. Australské třmeny visí rovněji než pojistné. Ohnutá část je na vnější straně. Westernové třmeny Westernové třmeny jsou široké a pohodlné. Jsou vyrobeny pouze ze dřeva, ze dřeva potaženého kůží, nebo mají koženou šlapku.
Třemenové řemeny
Třmenové řemeny drží třmeny u sedla. Nové se mohou trochu vytáhnout. Aby bylo toto vytažení pravidelné, je nutné řemeny prvidelně prohazovat. Nejvhodnější pro běžné ježdění jsou kožené řemeny vyčiněné dubovou kůrou. Surová kůže je velmi pevná a hodí se na cross-country. Buvolí kůže je také velmi pevná. tento druh se však často vytahuje více než ostatní, ale je téměř nezničitelný.
Uzdění
Uzdění je způsob ovládání hlavy koně. Dělí se na tři základní způsoby, což je uzdečka, uzda a bezudidlové uzdění. Uzdečka je základním typem uždění. Je nejjednodušší a také nejrozšířenější.
![Uzdečka Uzdečka](http://webequus.xhosting.cz/popuzdecka.jpg)
Udidla
Udidlo slouží k ovládání koní a dělí se na kroužky a udítko. Existují různé typy udidel.
Pomocné otěže
Martingaly brání koni ve zdvihání hlavy nad určitou úroveň. Existují dva druhy: pevný a průvlečný. Průvlečný martingal je na hrudi rozdělen na dvě části. Je spojen s podbřišníkem a prochází mezi předníma nohama. Používá se u koní, kteří nosí hlavu příliš vysoko. Tlak je vyvíjen na hubu prostřednictvím otěží a hlava se tím udržuje v požadované výši. Pevný martingal je na jednom konci upevněn na podbřišník, na druhém k anglickému nánosníku. Brání tomu, aby kůň zdvihal hlavu příliš vysoko a narážel hlavou jezdci do tváře. Irský martingal(brýle) je nejjednodušší. Udržuje otěže na místě a zabraňuje jejich přetažení přez hlavu. Market Harborought martingal má dva silné kožené řemeny, které táhnou udidlo směrem dolů, jakmile kůň pohodí hlavou.
Další části výstroje
Poprsák je kožený řemen připevněný k přední části sedla, aby sedlo neklouzalo dozadu. Podocasník je kožený řemen se smyčkou na jednom konci, který se upevňuje koni pod ocas. Brání tomu, aby sedlo klouzalo dopředu. Nákrční řemen je smyčka z kůže, která je kolem krku koně. Může pomáhat stabilitě jezdce. Sedlová poduška je vycpávka vystřižená ve tvaru sedla a upevněná pod sedlem k ochraně hřbetu koně a spodní části sedla. Nejlepším materiálem na její výrobu je bavlna, neboť je levná, saje pot a snadno se udržuje. Vhodná je i ovčí kůže, ale ta je dražší. Plsť je také dobrá, je však drahá a špatně se udržuje.
Pokrývky
velikost: od 1.2 do 1.8 m
- měří se od hrudi ke hřbetu
- dávají se, když teplota klesne pod 10 °C
druhy pokrývek
* stájová - když je kůň ve stáji
materiál: len, lemovaná vlněnou obrubou
popruhy: šířka: 10 cm, materiál: konopí, juta, vlna nebo kůže
* denní
materiál: len, bavlna
* letní
- chrání před prachem a mouchami
* novozélandská
- chrání ostříhané koně a koně, který je venku
materiál: silné nepromokavé plátno, podložená vlněnou tkaninou
* australská
v zimě
- nepromokavá plachtovina s vlněnou výplní
- není vhodná do stáje › zabraňuje unikání tepla z těla koně, což poškozuje srst koně › nutí koně se drbat o stěnu
v létě - lehká letní látka
* síťovaná
- používá se po velké zátěži
- nebrání odpařování potu, ale zároveň poskytuje teplo, které se odpařováním ztrácí
- může se použít jak ve stáji, tak i ve výběhu
* pracovní
- používá se pod sedlo a poskytuje teplo ostříhanému koni při malé zátěži
- pokrývá stehna, ale plece neomezuje v pohybu
- nemá se používat při velké zátěži, protože brání odpařování potu a mohla by způsobit přehřátí svalů
Chrániče nohou
bandáže délka: 1.80 až 3 m šířka: 10 až 15 cm materiál: bavlna a elastický materiál - mají ochránit šlachy před záněty, údery a zamezit vzniku návních kostí na končetinách - bandážování končetin kamaše - na přední a zadní nohy materiál: plsť, kůže, umělý materiál, filc - nasazují se koním při skákání nebo při jízdě v terénu zvony - nasazují se přes kopyto - chrání choulostivou korunku a patky, zabraňují zašlápnutí patek na předních končetinách zadními kopyty strouhavky - chrání spěnkové klouby a holeně před strouháním chránič kolen - při transportu a skákání materiál: z měkké plsti s koženou výstuží transportní chránič - chrání nohy od kolena (carpu), resp. hlezna, až ke kopytu - pouze při transportuVybevení jezdce
Správné vybavení jezdce by mělo zajišťovat bezpečnost i pohodlí. Měl by se cítit uvolněně a oblečení by mu nemělo bránit v pohybu a přímém kontaktu s koněm. Jezdecké čapky a helmy by neměly nikdy chybět při jízdě na koni. Je to nejdůležitější součást vybavení. Jednodušší je Vyztužená čapka. Jezdecká čapka, neboli helma je tvrdší a odolnější. Je vyrobena tak, aby sílu úderu absolboval vnější plášť. Měla by se nosit lehce a pohodně, ale měla by být zároveň odolná.
jezdecké kalhoty "rajtky" - v kolenou nemají táhnout a nedělají záhyby jezdecké holínky - vysoké materiál: kůže, guma - holeň jezdecké boty končí těsně pod kolenem - hladká podrážka jezdecké boty - nízké materiál: kůže např. jodhpurové jezdecké rukavice materiál: vlna, plátno, kůže - mezi malíčkem a prsteníkem a také mezi palcem a ukazováčkem jsou zesílené kůží - měly by mít protiskluzově upravené vnitřní strany jezdecký bičík (tušírka) délka: · drezurní ježdění: 1.10 m, 1.20 m, · pro skokové ježdění a při práci v terénu: 75cm - neměl by být příliš měkký, musí být elastický chapsy = tvarované kamaše na nohy k nízkým jezdeckým botám materiál: kůže, semiš, nepromokavý materiál ) účely: chrání lýtko; brání tomu, aby se kůže třmenů otírala o jezdcovo lýtko - sahají od kolen ke kotníkům - většinou se upevňují zipem nebo suchým zipem vázanka a nákrčník - bílé pro lovecké ježdění a barevné košile - bílá barva jezdecký kabát - v průramcích a zádech má být pohodlný - nesmí být těsný - vzadu mají rozparek až do výše jezdcova kříže - červená nebo černá barva ostruhy - pomůcka jezdce správné umístění: na nejvyšším místě paty - nejvýhodnější řemínkové .